6 saker jag önskar jag visste när jag startade min blogg

04 Mars, KL. 18:26
Inspiration 22 kommentarer
 
- Lägg ner tid på dina inlägg
Jag kunde slänga ihop ett inlägg på några meningar och publicera det, varför? Har ingen aning haha. La verkligen inte ner lika mycket tid på mina inlägg som jag gör nu. Kunde liksom publicera 3-4 halvdana, istället för 1-2 bra inlägg. Vilket jag inte tycker håller i längden. Jag kommer hellre in på en blogg där jag ser att personen har lagt ner tid på sina inlägg, med bilder, text, tips, grafiska bilder osvosv än inlägg där det står "Hej! Idag har jag gjort det och det och imon ska jag göra det. Hejdå!". Jag säger inte att man aldrig kan lägga upp såna inlägg, såna man inte har lagt ner lika mycket tid på. Men jag tycker att övervägande inlägg ska vara inlägg man har lagt ner tid och kärlek på, det ger läsaren och en själv mycket mer, och såklart ger det bloggen mycket mer i längden!
 
- Blogga när DU vill blogga
Tvinga inte fram inspiration!! För det går inte! Det kanske går i 2-3 dagar men är jättejobbigt och sen så har man tappat de helt och slutar blogga ett tag. Man ska blogga när man vill blogga punkt slut. Bloggat i snart 10 år och har många gånger känt att bloggen har blivit mer ett "jobb", ett måste, det måste upp 1 eller 2 inlägg idag och jag måste svara på kommentarer sen måste jag också fota massa. Jag vill inte känna att min blogg är som ett jobb, för det är den inte, den är min hobby, där jag får dela med mig av det jag tycker är roligast, fotografering, redigering, massa tips och mitt liv och tankesätt gällande Kalle och hästar. Därför har det blivit att jag har tagit massa pauser, längre pauser, för jag tvingade mig själv att blogga och att massa inlägg skulle publiceras hela tiden. Jag kanske hade kunnat häva de långa pauserna om jag bara gett mig några dagar att samla inspiration, sen börjat igen. Att ta paus från bloggen är helt okej! Oftast är det bra också. Sen händer det ju ibland att man faktiskt inte har tid (som jag inte hade när jag t.ex hade mitt förra jobb) och då får man lägga bloggen åt sidan. Jag fick göra det för mitt jobb, min häst, distansförhållande, vänner och allt som kom emellan. Min blogg handlar ju också om foto och min häst, då krävs det att det publiceras bilder och om Kalle och det var jättesvårt när jag jobbade hela dagarna så jag aldrig kunde fota för det var mörkt 24/7 och sen hann jag knappt vara hos Kalle, så kunde inte publicera om honom heller. Men nuuu hinner jag med livet haha<3
 
 
- Ta inte bilder rakt från Google.
Om du vill ha bilder i inlägget men inte har några egna, ta inte från Google. För det första är oftast inte dem bilderna så bra kvalité, beroende på vad man söker på och så. För det andra så får ni inte ta rakt av från Google och skriva "Bildkälla: Google". För bildkällan är inte Google. Google är bara en sökmotor som söker igenom alla hemsidor på nätet. Ni måste gå in på bilden och kolla på vilken hemsida den ligger på och kolla om du ens får använda den. Det finns mycket bättre sidor där det finns både finare och bättre bilder, och bilder som du får använda! T.ex Flickr (då måste du se till att bilden har Creative commons, sök på det så kommer det upp massor av bilder du får använda fritt) eller sök på free stock photos på Google och gå in på någon av hemsidorna där.
 
- Kvalitén på bilderna är GULD
Det är sååå viktigt tycker jag att bilderna på bloggen är i bästa möjliga kvalitén. Jag vet att mina bilder, för de som ej har Mac, inte är i optimala kvalitén.. skärpan ser konstig ut men det är för att min Macbook har dubbelt så många pixlar som de flesta andra skärmar har, så jag måste redigera och publicera mina bilder i dubbelt så stor upplösning. T.ex min inläggsbredd är 900px, så innan har jag lagt upp bilderna i 900px men det ser jättedåligt ut på min nya Macbook nu för den har dubbelt så många pixlar, så dem redigeras och läggs upp i 1800px. Ser jättebra ut på min dator, men inte på de datorer som inte är Mac hehe.. jag vet inte riktigt hur jag ska göra, tror inte jag kan göra något utan blogg.se måste göra ett nytt och bättre bildverktyg till oss, ett sånt som Nouw har. Tyvärr vill jag inte byta till Nouw för jag gillar inte deras designverktyg, vill kunna koda och ha alla val som jag har nu gällande designen.. så! Summan av kardemumman, kolla upp hur du sparar och publicera bilderna på bästa möjliga sätt!! Blev massa babbel om annat på denna punkt haha.
 
 
- Ha en "Om mig"-sida. Och om du har en fotoblogg ha en flik med din Kamerautrustning.
Att ha en flik med information om dig som driver bloggen är väldigt viktigt för att dina läsare ska snabbt få sig en överblick om vem du är och vad din blogg handlar om. Även om det kommer in någon som skulle vilja samarbeta med dig så kan de snabbt se vem du är, och ha även din e-post lätt tillgänglig! Och om du har en fotoblogg är en flik med din kamerautrustning nästan ett måste, eller iallafall att det står någonstans. Annars kan man få 100 frågor om vilken kamera man använder haha. Om ni har en hästblogg kan ni också ha en flik om din/dina häst/hästar, alltid roligt att läsa om.
 
- En tilltalande design.
Då jag började blogga hade jag ju inte riktigt den kunskap och färdighet inom kodning och design hahah ;) Designerna var HEMSKA. Men det har ju en viss charm nu när jag kan kolla tillbaka på alla mina designer och skratta och se hur mycket jag lärt mig, måste göra ett till designutvecklingsinlägg så ni får se hehe. Men ta hjälp av någon i början som kan, nu finns ju Nouw och där är det superlätt att fixa en snygg design, därför så många bloggar där. Jag gillar ju inte alls den typen, att dra och klicka och greja. Jag vill ju koda och skriva själv och kunna ändra minsta lilla så det är precis som jag vill ha det, men alla kan ju inte koda och har inte intresset att lära sig, är ju som att lära sig ett nytt språk nästan och man kan bli galen på det (tro mig). Men att ha en fin och tilltalande design är ofta viktigt för det är det första läsaren ser när man kommer in, också en stor faktor om läsaren kommer stanna och kolla runt eller bara klicka ner den direkt.
 

♡ Sara Ekman

Jättebra tips fina du <3

2019-03-04 | 18:51:14 | Blog/URL: http://aamaziing.blogg.se/
♡ enna

Härligt inlägg och SÅ fina bilder <3

2019-03-04 | 21:21:53 | Blog/URL: http://sayyeastofashion.blogg.se/
♡ My Nordqvist

Såå bra inlägg! Kan verkligen relatera!! Tycker det är synd på blogg.se's bildkvalité men vill inte heller byta portal av samma anledning som dig..

Svar: Tusen tack! Åh jag vet!! Börjar få redig panik på det nu och vet inte hur jag ska göra haha..
Ida - foto & häst

2019-03-04 | 22:21:42 | Blog/URL: http://mynordqvist.se/
♡ Celine

Åh hade behövt läsa detta när jag började med! Bildkvalitén var största anledningen till att jag bytte blogg, jag har ju aldrig haft särskilt speciella designer så för mig var bristen av kodande inte riktigt ett problem! Hoppas blogg.se fixar något nu, det är ju way overdue!

2019-03-04 | 22:36:22 | Blog/URL: http://nouw.com/celinelundqvists
♡ Netti Starby

Så himla bra tips du delar med dig av! :-D Kramis

2019-03-05 | 07:42:10 | Blog/URL: http://starbys.se
♡ Matilda Berlin

Men åhhh! SÅ himla bra punkter! Önskar med att jag hade vetat det! Kram fina <3

2019-03-05 | 07:57:12 | Blog/URL: http://matildaberlin.se
♡ Dixi Wonderland

Jag håller så med dig på alla punkterna! Tråkigt nog så kan jag ofta känna mig tvingad till att uppdatera då det är mitt jobb men jag har insett allt mer att det är bättre att uppdatera och skriva när man har något att komma med än att uppdatera bara för att. Nu när jag har så många bollar i luften så är det ännu svårare att få till tiden.

Jag tror att vi i Sverige gjorde fel från första början. Man uppdaterade 5-10 inlägg per dag medan alla utanför Sverige uppdaterade 1 gång i veckan. Nu har de svenska bloggarna insett att det är omöjligt att uppdatera så mycket och leverera bra content. Jag tycker det känns skönt att ingen tycker det är konstigt om en blogg endast uppdateras en gång om dagen. För 10 år sedan hade det aldrig varit okej.

2019-03-05 | 09:43:10 | Blog/URL: http://dixiwonderland.com/
♡ Emma Engström

Väldigt bra punkter du tar upp, och det är inte bara att starta en blogg för att liksom. Eller det kan man såklart om man inte har några krav på sig! Vill verkligen bli bättre på att fota samt redigera mina bilder för att få dem så fina som möjligt, men du är verkligen GULD på det <3

Svar: Tusen tack fina du!! Så glad jag blir :'D
Ida - foto & häst

2019-03-05 | 13:42:11 | Blog/URL: http://nouw.com/emmaengstrom
♡ Yasmine

Håller så mycket med dig på alla punkterna! Speciellt den med att det blivit ett tvång. Jag försöker ta bloggledigt en gång i veckan nu för att få andas lite! Stor kram och tack för en härlig blogg som jag verkligen gillar att följa! :D

Svar: Ja det är ju superbra! Åh tusen tack, så glad jag blir! :D kram❤
Ida - foto & häst

2019-03-05 | 16:44:11 | Blog/URL: http://www.yasmissy.blogg.se
♡ Amanda

Så himla grymt inlägg, så sjukt bra punkter <3

2019-03-05 | 17:16:48 | Blog/URL: http://nouw.com/mandasdiary
♡ Mie

Håller verkligen med dig! Speciellt första punkten. Min gamla blogg är fylld av inlägg på 1-2 rader som handlade om ingenting... Så därför blev det en nystart för mig på en ny blogg haha!

2019-03-05 | 18:16:42 | Blog/URL: http://nouw.com/mieevnice
♡ Jonna Elb

Kan relatera så mycket! <3

2019-03-05 | 19:10:18 | Blog/URL: http://nouw.se/jonnaelb
♡ Jonna Elb

Kan relatera så mycket! <3

2019-03-05 | 19:10:45 | Blog/URL: http://nouw.se/jonnaelb
♡ Alice Lindström

Sååå bra tips!!

2019-03-05 | 19:24:00 | Blog/URL: http://bilderbyalice.blogg.se/
♡ Pauline Hurtig

så bra punkter!

2019-03-05 | 20:01:13 | Blog/URL: http://lillafrokenhurtig.blogg.se/
♡ NICOLE

Verkligen så bra punkter, och en del är ju riktigt viktiga med :) Så som att inte ta andras bilder och att blogga när en själv vill :D SV: tack snälla! :) Åh jag tycker att Liam & Hanna gör det bra ihop :D Men jag hejar nog på Anna, Mohombi eller... nu kom jag knappt på vilka som är med ;D men tycker det finns flera bra :)

2019-03-05 | 21:03:40 | Blog/URL: http://nouw.com/nwistrand
♡ Jeanette

Så himla bra inlägg :) Det här är ju sådant man behöver påminna sig själv om ibland, oavsett om man är ny eller inte med att blogga. Det är så lätt att glömma allt det här så ibland måste man stanna upp och tänka på detta :)

2019-03-05 | 21:07:24 | Blog/URL: http://nouw.com/jeanettek
♡ Kaia

Så bra innlegg - og takk for tips!! x

2019-03-05 | 22:11:39 | Blog/URL: http://nouw.com/kaiaheltne
♡ Kaia

Så bra innlegg - og takk for tips!! x

2019-03-05 | 22:11:40 | Blog/URL: http://nouw.com/kaiaheltne
♡ Frida

Ja den resan var fantastisk :D

Jättebra och inspirerande inlägg!

2019-03-06 | 12:11:29 | Blog/URL: http://fridachristina.com
♡ Frida

Ja det var en riktigt härlig resa :)

Superbra och inspirerande inlägg!

2019-03-06 | 12:54:12 | Blog/URL: http://fridachristina.com
♡ Therese

Vilka bra tips!

2019-03-08 | 10:10:50 | Blog/URL: http://www.theresemolander.se



« name

« email {bara jag som ser}

« blog


         Follow on Bloglovin
                                              





Mitt namn är Ida och jag brinner för foto och hästar. Jag verkligen älskar frukostar, Apple, tv-serier, nutella och att vara kreativ. Sist men inte minst, så älskar jag mest av allt, min ponny Kalle.
Läs mer om mig här!

Kontakt: [email protected]

KALLE
Min ögonsten, han jag älskar mest på denna jord och aldrig kommer lämna. Vi har slängt bettet, tränset och sadeln åt sidan för längesen. I vårt förhållande finns ingen ledare, vi står på samma plats jämte varandra och tar våra beslut tillsammans. Han är inte bara min häst, utan min allra bästa vän.
Läs mer om Kalle här!