Svaren på frågestunden

16 Juni, KL. 19:41
It's me 16 kommentarer
Nu tänkte jag svara på alla frågor jag fick, så roligt att de blev en del!! Delar in dem i lite olika kategorier så ni enkelt kan hitta de ni vill ha svar på xx
Och varning hahah, asså jag kan verkligen inte formulera mig kort?! Skriver så mycket på alla frågor så creed till er som orkar läsa allt haha<3 Men ja de frågor ni själva har ställt hittar ni ju här och får svar på. Hoppas ni blir nöjda med svaren!
 
PERSONLIGT
 
Vem skulle du vilja äta lunch med?
Åhhh så svår ju, finns en del ju. Om jag bara få välja en hade det helt klart blivit min farfar, han gick bort 2009 och saknaden är så otroligt stor. Om jag får välja flera hade en LÄTT blivit Paul Wesley aka världens snyggaste hehe. Och typ hela JLC för de är bääääst! Och Elle Darby som är en av mina favorityoutubers också, hon verkar vara så himla genuint äkta<3

Vem inspirerar dig? 
Åhh just nu är det Marie Fe och Jake Snow! Deras instagram, deras bilder, deras förhållande, deras sätt att se på livet och ja allt!! Besök deras instagram hääär!

Vilken är din favoritfrukt och varför? 
Mangoooo helt klart! Och ananas! Nästan alla tropiska frukter hehe. Varför vet jag inte haha, de är godast helt enkelt.

Vad förknippar du främst med sommaren?
Bada med Kalle i sjön är ju typ de största, när vi gör det så är det sommar på riktigt!! Summerburst i Göteborg måste nästan vara med där också då man alltid startar sommaren där ;) Annars är det typ när poolen öppnas här hemma, nyklippt gräs, galoppera barbacka med Kalle på ängarna, sena kvällar med tjejerna osv.
 
 
Vad har du för framtidsplaner? Vad vill du plugga, jobba med, flytta?
Asså detta är ju typ en av de svåraste frågorna att svara på. Hur många gånger har man inte fått den efter studenten "Vad vill/ska du göra i framtiden?". Men ja jag har länge haft planen att resaresaresa sen ska jag plugga, trooooligtvis i Göteborg, eller ja vill verkligen det då jag aaaalltid har älskat Göteborg och sagt att jag ska bo där så länge jag kan minnas. Sen kanske resa igen??? Älskar att resa så det är jag helt säker på att jag ska göra och flytta från där jag bor till en större stad (Götet<333) är jag också helt säker på. Vad jag vill plugga och jobba med är lite oklart just nu.. då jag har kommit på flera saker jag kan tänka mig jobba med. I början har de alltid varit något grafiskt, typ grafisk formgivare eller något sånt, jobba för någon tidning med allt de grafiska. Men sen har jag typ kommit in på lite reseplanerare?? För att jag ääälskar att planera resor och att resa haha. Sen har några av mina kompisar sagt att jag typ borde bli kurator/terapeut, då jag är så lätt att prata med och även duktig på att ge råd och prata osvosv. Och jag bara jaha, vad ska jag nu göra? En bladning av alla? Haha ingen aning men de ska jag börja bestämma i höst hehe..
 
Vad har du för musiksmak?
Allt mellan himmel och jord asså. Förutom dansband och opera. Annars lyssnar jag verkligen på allt!! Favoriter är Bastille, Veronica Maggio, David Guetta, Queen, Aerosmith, Maskinen, Sia, OneRepublic, Eminem, ja ni ser vilken variation va? ;)
 
Vad ser du dig själv om 10 år?
Hmm, då ska jag fylla 31 år.. åh vill inte ens tänka så långt framåt för har ju ingen aning haha! Men troligtvis att man flyttat till där man vill bosätta sig och har familj eller påväg att starta familj. Vill inte ha barn tidigt hehe. Att man jobbar med de jobbet man vill och lever allmänt good life typ. (I Göteborg<3)
 
Vad har du för drömmar och mål?
En stor dröm är ju att ha rest till alla 7 kontinenterna och ja rest överlag väldigt mycket. En annan dröm är att få jobba med det jag verkligen vill men även kunna ha tid med t.ex foto och hästar jämte. Vet inte ens vad jag verkligen vill jobba med så det är ju intressant haha kan tänka mig massa olika plötsligt :-)
Mål är att resa mycket haha. Att ta sig igenom ett högskoleprogram med betyg jag är nöjd med. Och flytta dit jag verkligen vill, och trivs då.
 
 
Vad ser du mest framemot i framtiden? Både på kortare och på längre sikt?
Juste nu ser jag framemot resan till Italien och Grekland som de snart bara är 2 veckor kvar till omg!! Sen även alla andra planer i sommar som Big slap, Östersjö och troligtvis kanske SB i Stockholm hehe.
På längre sikt ser jag framemot att resa ännu mer (lol alltid tjat om resa) och sen även att faktiskt börja plugga och flytta härifrån. Flytta från min hemstad är något jag är så otroligt taggad på men samtidigt asrädd typ för asså man kommer ju flytta ifrån alla man känner, familj, vänner? KALLE??? Men är sååå redo för det, för jag gillar som sagt inte småstäder alls hehe.
 
Vilka planer har du i sommar?
HÄR har jag ett inlägg om alla planer i sommar och HÄR finns en lite bucketlist för sommaren. Nämnt de flesta grejerna cirka 100 gånger haha ;)
 
Hur spenderar du helst en ledig lördag?
Antingen med bästa tjejerna. Eller antingen hahaha det är med tjejerna, oavsett vad haha. Om vi så har myskväll, är ute eller på festival. Med mina älskade girls<3
 
Drömresmål just nu?
Vi ska ju till Italien och Grekland som varit drömresemål så de är avbokade hehe. Indonesien med Bali och allt där är veeeerkligen dröm just nu!! Skrev ett inlägg HÄR om var jag skulle vilja resa just nu.
 
 
Hur ser en vanlig dag i ditt liv ut?
Vaknar 05.30 och går upp, börjar jobba 06.00. Jobbar till 14.30-15.00. Kommer hem, chillar två sekunder typ sen upp till stallet och fixar och rider Kalle. Kommer hem därifrån vid cirka 18 tiden kanske. Då bloggar jag, svarar på kommentarer, fixar inlägg, kanske fotar något osv. Seeen måste man sova tidigt för man börjar typ mitt i natten haha! Detta är då en vanligt väldigt tråkig dag ;) Mina helger är oftast rättså fullspäckade med massa roligheter!!
 
Vilka är de viktigaste människorna i ditt liv och varför? 
En av de viktigaste i mitt liv är helt klart Kalle, ingen människa jag vet meeen han betyder något otroligt, och som jag skrivit minst tusen gånger tidigare, han finns alltid där vid min sida, vad som än händer! Annars är de viktigaste människorna i mitt liv min familj och släkt, ÄÄLSKAR dem och är sååå otroligt tacksam för att ha dessa människor i mitt liv. Har alltid extremt roligt med min släkt och älskar dem så! Sen är det såklart mina underbara vänner, som alltid ställer upp!! De vet vilka dem är med ja, Alva, Malou, Lisa, Clara, Linnea, Felicia och Moa. Mina allra närmsta och bäääästa kompisar, finns inga som dem!!
 
Dela ett sommarminne!
Åhh var ska jag börja ens? Kan ju börja med att säga alla besök på Summerburst, seriöst, finns knappt något bättre en festival!! Studenten är ju ett minne för livet också självklart! Men detta skulle nog handla om ett specifikt minne va? Vet inte vad jag ska välja ens. Alla minnen med Kalle på sommaren, speciellt de första gångerna vi badade tillsammans haha. De ligger så varmt om hjärtat! Första gången jag galopperade barbacka med repgrimma och slängde upp händerna i luften på en äng med honom<3 De är speciellt då det har varit min dröm sen jag började rida, trodde aldrig jag kunde göra det, och nu kan jag även göra det med halsring! Helt otroligt<3
 
Vilka är dina favoritbloggar?
Väldigt många av mina favoritbloggar bloggar inte längre haha! Men mina favoriter nu är Celine och Malin som bloggar kontinuerligt. Josäfins också, följt varandra så länge haha! Tycker väldigt många andra bloggar är bra men dessa ovanför är mina favoriter, nog också för att de handlar om foto, resor och sen hästar då på sista ;)
 
 
OM KALLE/RIDNING
 
När började du rida och varför?
När jag föddes hade mamma häst och hon har ridit och haft olika hästar i hela hennes liv så det var rättså självklart att jag skulle börja med det ;) Så var i stallet redan innan jag kunde gå men sen började jag rida på ridskola när jag var 6 år, så typ 2004/2005. Mamma hade då sålt sin häst för den fick så bra poäng i hoppning (mamma rider dressyr hehe). Sen köpte hon Zaki som hon har nu 2009 och sen Kalle 2012.
 
När fick du din första häst?
Min första allra egna häst är faktiskt Kalle och han fick jag 2012, när jag var 14 år. Sanningen är den att mamma trodde inte jag skulle klara av en egen häst???? :-))))))) Ursäkta mig säger jag verkligen till den nu hahah. De var bara för att jag inte visade intresse för hennes häst och för ridskolan så mycket längre, men det var för att det var fel ridning för mig, jag ville inte rida med sadel och bett, runtrunt i ett ridhus, inte dressyr, eller tävla hoppning. Jag ville släppa min häst på en äng i repgrimma och kasta upp händerna, och det har jag fått göra med Kalle<3
 
Hur länge har du haft Kalle och kan du berätta något roligt om honom?
Har haft honom i hela 7år nu!! Helt sinnes vad tiden går snabbt<3 Och ja kan skriva en hel roman om Kalles alla små hyss och roligheter han har för sig... :-)) Några snabba är väl att han ofta tar upp saker och slänger iväg dem, kastar bort saker som hänger framför honom som grimmor och så. Han har slängt iväg min ryktväska exxxx antal gånger, tack säger jag varje gång. Kalle är extremt envis och kan bli så "grumpy", alltså verkligen omg. Han kan vara en sån dramaqueen ibland och innerst inne så kanske han är ett sto?? Vem vet haha. Om jag blir arg på honom, alltså riktigt arg, dåååå har allt blivit pannkaka för han är svinarg tillbaka haha.. Han är även skiträdd för olika pälser??? Mamma har en pläd till Zaki som hon har under sadeln. Asså Kalle var LIVRÄDD för den i början. Sen kom jag upp med en sån teddyjacka från Gina en dag, som jag har till vanliga kläder då, och han var SKITRÄDD hahaha asså. Han trodde typ jag var en björn eller något, har reaktion på film haha.
 
 
Tävlar du något i ridning eller njuter du bara av bästa sällskapet?
Har testat tävla när jag gick på ridskolan och jag haaaatade det haha. Var så nervös så trodde jag skulle tuppa av. Har aldrig gillat att tävla, vad det än gäller! (Förutom typ spel och på fester haha) Så nej tävla har jag aldrig gjort utan jag njuter bara av sällskapet och ser alltid Kalle som min bästa vän! Hade dock velat ställa upp på någon pay and jump någongång typ barbacka och i repgrimma/halsring för att bevisa bara ;)
 
Hur kom du in på nh-tänket med Kalle? Behövde du öva in hjälper för att kunna rida ex utan träns, och hur isåfall? 
Jag började tänka Natural horsemanship 2010/2011 tror jag ungefär. Så det var innan Kalle, när jag red Zaki lite. Han var ju dock inte min typ för feeeem öre och ingen "nybörjarhäst" om man ska börja köra t.ex seven games och så. Så när jag fick Kalle så tänkte jag redan väldigt mycket så men vi red "vanlig" engelskt de första året sen började jag mer och mer ta bort utrustningen och sen slutade jag med bett helt. Jag satte bara på Kalle en halsring och testade och han förstod haha! Han är ju den latare typen och har lättare att stanna än att sätta igång så att säga.. (han var de innan iallafall, nu vet jag inte riktigt ha :-)). Men om man ska vänja dem så sätt på ett träns och en halsring och dra i halsringen samtidigt som du tar i tygeln, så de förknippar de med att stanna. Sen kan du köra med ett bettlöst träns, om du har en lugnare häst så börja med ett bettlöst direkt. Och ja, så gör dem flesta när de ska vänja!! Dock så brukar hästarna förstå en halsring då de oftast reagerar på tryck, om man t.ex trycker mot bogen så backar eller stannar dem, blir samma med halsring.
 
Hur ser Kalles vecka ut?
Juste nu rider jag cirka 3-4 gånger per vecka för att han börjar bli gammal och så. Doooock så har han varit så himla pigg nu på sista tiden (läs halvår) så har försökt rida lite mer ibland och aktivera hans hjärna så han blir trött. De andra dagarna hittar jag på annat, och ibland en dag hel vila (oftast vila från mig också). När jag hittar på annat så är vi ute på promenad, leker/hinderbana, löslongerar, tömkör. Jag tycker verkligen inte ridningen är det stora och älskar göra alla saker från marken.
 
 
FOTOGRAFERING
 
Hur började ditt intresse för fotografering?
Ingen i min släkt är särskild intresserad av fotografering (förutom typ farmor men de är bara att fota oss och familjen hela tiden hehe), så vet inte riktigt var det kommer ifrån. Har alltid varit väldigt kreativ och så, gillar att jobba med det praktiska, inte teoretiskt. Det var en dag vintern 2009 som jag fick för mig att jag skulle ut och fota med pappas extremt bra kompaktkamera hehe. Såg att det droppade från taket ner i en tunna och den gjorde ett "splash" liksom och jag var bestämd redan då att jag skulle fota det "splashet" på bild! Stod nog säkert i 100 år, de kamrorna hade ju inte alla funktioner som de idag hehe. Men jag fick tillslut det på bild och kom ihåg hur nöjd jag var och visade mamma och pappa haha! Det var där det startade, så fick jag min första "riktiga" kamera på sommaren 2009, började bloggen i maj samma år.
 
Vad har du för kamera?
Ja nu har jag ju precis uppgraderat mig till en Canon EOS 6D Mark II!! Dooock finns de inte en enda bild tagen med den på bloggen, än! Fullt upp så inte hunnit testa den riktigt och vill inte stressa. Den jag haft innan som alla bilder är tagna med änsålänge på bloggen är Canon EOS 70D. iPhone 8 Plus använder jag när de gäller mobilbilderna.
 
Vad är det bästa med att fotografera?
Det är helt klart att man fångar så många minnen! Alltså att de sparas och man kan kolla tillbaka på dem. Det gäller ju kanske mer mobilbilderna och alla memories på snapchat hahah ;) Men de är ju en typ av fotografering det också! Men om det gäller den "riktiga" fotograferingen, alltså när man fotar porträtt, självporträtt osv är det bästa att man får vara så kreativ! Det älskar jag verkligen. Och känslan när man tar en bra bild är amazing haha.
 
Vad är ditt favoritmotiv på bilder?
Åhh den är svår för det varierar i perioder typ.. jag älskar ju fota kreativa porträtt och sen sitta och hålla på med dem i PS, dooock kan jag vara för lat ibland när de gäller det hehe.. Älskar att fota portätt, när jag väl har modell! Annars älskar jag och fota djur, mest hästar då, Kalle står ju alltid där i hagen och är oftast redo liksom ;) Blommor och natur är också såå roligt! Resbilder dock måste ju vara typ de bästa, såå taggad på att fota allt i Italien och Grekland!! Blev verkligen inget svar på frågan märker jag här och omg, kan inte svara kort på någon fråga heller utan rabblar bara på?? Classic me asså sorry<3
 
 
Vilket är ditt favoritobjektiv?
Jag har inte testat suuupermånga men det som sitter på min kamera 99% av fallen är mitt Tamron AF SP 24-70/2.8 DI VC USD. Suuuperbra allt-i-ett objektiv verkligen! Perfekt skärpa, stor bländare och bra brännvid. Kan fota både landskap och porträtt med detta!
 
Vilka appar brukar du redigera med och har du några tips?
Jag redigerar alltid mina bilder på mobilen i Lightroom! Innan var det några andra också men nu gäller alltid Lightroom hehe. Väldigt smidigt också då jag prenumererar på PS så bilderna synkas till alla mina enheter automatiskt. HÄÄR finns ett inlägg där jag tipsar om några av mina favoritappar och några tips också!!
 
Vilka bästa appar och redigeringstips kan du ge till någon som inte har Photoshop?
Ovanför är ju svaret med apparna hehe men tips till någon som inte har Photoshop, den är svår ändå ;) Lightroom på mobilen är ju gratis så tipsar isåfall att ladda hem den och redigera där i! På datorn finns det nog olika hemsidor som man kan redigera på, tyvärr har jag ingen aaaning på den fronten då jag använt Photoshop sen jag började fota nästan hehe. Men bara googla, tipsar dock om Lightroom på mobilen!
 
Vad är dina tips för att få in blogg och foto i vardagen? Jag tycker lätt att jag har svårt att få tid till det men jag vill ju så gärna. 
Detta är en riktigt klurig fråga! Då jag har otroliga problem med det också, att hitta den balansen är inte aaalls lätt och man kommer aldrig kunna hålla den balansen hela tiden under sin "bloggtid". Bara se på mig som har tagit bloggpauser hit och dit och allt hehe. Men det första och viktigaste tipset jag här är.. blogga och fota inte om du INTE har inspiration till det! Tvinga aldrig fram det. Det kommer lida ännu mer av det och du tappar ännu mer motivation och inspiration om du försöker tvinga fram det. Sen andra tipset är att skriva listor! Skriva att-göra listor, listor på saker du vill fota, listor på vilka inlägg du vill skriva. Hade inte överlevt utan mina listor :') Tredje tipset är att acceptera och förstå om du inte har tiden till det just nu, det är okej att inte blogga 3 inlägg varje dag! Inte ens ett inlägg varje dag behöver du (om då inte bloggen är ditt jobb) göra om du inte har tid. Men gör att-göra listor dagen innan eller t.o.m en vecka innan och lägg upp hur du ska blogga och fota, vilka inlägg som ska fixas osv. Så kommer det fungera om du har inspiration och motivation till det!
 

♡ Enna Jamakosmanovic

Härlig att läsa :)

2019-06-16 | 20:59:29 | Blog/URL: http://sayyeastofashion.blogg.se/
♡ Hilma Eklund

Alltså bilderna på hästarna <3 Blir helt tårögd för jag dom är så himla fina! Saknar min lilla kille så sjukt mycket! Ha en fin söndagskväll vännen, kram!

2019-06-16 | 21:19:56 | Blog/URL: http://www.nouw.com/hilma
♡ Johanna Utterberg

Åh så kul och läsa svaren på frågorna :D

2019-06-16 | 22:32:06 | Blog/URL: http://johannautterberg.se
♡ Netti Starby

Så många bra frågor du fick och det var kul att läsa alla svaren! :-D Kramis

2019-06-17 | 06:10:20 | Blog/URL: http://starbys.se
♡ lindajanssons - fashion

Underbara bilden och hur snygg är inte du??😍

2019-06-17 | 07:20:20 | Blog/URL: http://lindajanssons.com/
♡ Matilda Berlin

Men åhhh! Verkligen så himla kul att läsa hjärtat!! Så himla bra frågor du fick, och framför allt SÅ bra svar!! Kram finaste <3

2019-06-17 | 08:12:44 | Blog/URL: http://matildaberlin.se
♡ Hanna

Riktigt kul att läsa! 😃

2019-06-17 | 10:29:12 | Blog/URL: http://Nouw.com/fitnessinspiration
♡ Therese

Så otroligt roligt att läsa!

2019-06-17 | 10:42:44 | Blog/URL: http://www.theresemolander.se
♡ Dixi Wonderland

Så himla kul att få läsa om din hästhistoria om man kan kalla det så :D Väldigt roligt att du är inne på horsemanship. Det är mycket min stil även om jag aldrig har haft häst så tror jag det är en viktig grund i relationen som man har med sin häst :)

2019-06-17 | 13:05:54 | Blog/URL: http://dixiwonderland.com/
♡ Sara Ekman

Åh vad kul att läsa<3 Bali är såå fint!

2019-06-17 | 16:35:19 | Blog/URL: http://aamaziing.blogg.se/
♡ Maolion

Men vad roligt att få läsa om och lära känna dig närmare! Har inte haft en frågestund på fleeeera år, kommer ihåg att det var så kul att få sitta och klura på alla svåra frågor!
Jag förstår det här svåra med att försöka se var man är lite längre fram i livet, själv är jag 22 och har INGEN aning om vad jag vill göra i mitt liv, hahaha

2019-06-17 | 16:45:14 | Blog/URL: http://maolions.blogg.se/
♡ Alice

Så roligt att läsa dina svar!

2019-06-17 | 18:27:30 | Blog/URL: http://alicelindstrom.se
♡ Pauline Hurtig

roligt att läsa dina svar :D

2019-06-17 | 18:36:27 | Blog/URL: http://lillafrokenhurtig.blogg.se/
♡ Emma Engström

Så himla kul att få läsa svaret till frågan man ställde, och även alla andra svaren! ÄLSKAR Grekland, varit där två gånger och skulle lätt vilja dit igen :D <3

2019-06-17 | 20:56:27 | Blog/URL: http://nouw.com/emmaengstrom
♡ Yasmine

Otroligt kul att få läsa alla frågorna och svaren :D Kram

2019-06-17 | 22:56:18 | Blog/URL: http://yasmissy.blogg.se
♡ Angelica Wåhlin

Såå kul att läsa svaren och få lära känna dig bättre :D

2019-06-18 | 16:22:55 | Blog/URL: http://angelicawahlin.se/



« name

« email {bara jag som ser}

« blog


         Follow on Bloglovin
                                              





Mitt namn är Ida och jag brinner för foto och hästar. Jag verkligen älskar frukostar, Apple, tv-serier, nutella och att vara kreativ. Sist men inte minst, så älskar jag mest av allt, min ponny Kalle.
Läs mer om mig här!

Kontakt: [email protected]

KALLE
Min ögonsten, han jag älskar mest på denna jord och aldrig kommer lämna. Vi har slängt bettet, tränset och sadeln åt sidan för längesen. I vårt förhållande finns ingen ledare, vi står på samma plats jämte varandra och tar våra beslut tillsammans. Han är inte bara min häst, utan min allra bästa vän.
Läs mer om Kalle här!