Tips - att fotografera hästar.

23 Februari, KL. 14:00
tips 6 kommentarer
Hej! Wilma här! Idag tänkte jag återpublicerar ett inlägg från min egna blogg,← om tips på hur man fotograferar hästar. Enjoy :}.
 
- Dress for success! Haha, låter aslöjligt men jag tycker det hör hemma hos hästarna också. Speciellt om man ska ställa upp sin häst för att ta porträttbilder. Gör den fin, tvätta/borsta/fläta/knoppa, sätta på en/ett snygg grimma /träns eller inget alls vilket kan vara väldigt fint! Och vill man ta "hagbilder" så är det ju oftast finast att fota hästarna som dem är (dock utan grimma, me don't like.) Det har ju också sin charm. Vill man fota ridbilder ska man kanske också ta en titt på vad man har för utrustning (om man då har någon.) Färgkombinationer osv. Om det passar och matchar med varandra. Liten skillnad gör stor. 
 
- Något som jag kanske tycker är viktigast är bakgrunden. Placera din häst där det inte finns massa störmoment som staket, bilar, hus m.m. Det allra finaste är att placera en sin häst framför en buske eller på en åker/hage där hästen hamnar i centrum både för ögat och kameran. 
 
- Ljussättning. Fotar du hästar i solljus. Placera hästen så solen ligger "på". Varför? Då bildas inga skuggor. Sen kan givetvis bilder med skuggor också ge sin charm, det beror på vad du vill ha för bilder. Men jag föredrar molnigt väder med en blå himmel som ger mycket ljus. Gör inget om vädret skiftar med både sol och moln, då får jag chansen att testa båda. Men var extra noga med att kolla ljusättning på dina första bilder så du inte blir helt insöad i hur fin omgivningen är. Om ljuset ligger på, framför eller bakom hästen. 
 
Ridbild där solen ligger "på". 
Ridbild där solen ligger framför och skapar skuggor. Förstår ni skillnaden? 

- Kamerans inställningar. Jag själv fotar alltid manuellt där jag kan justera både bländare och och slutare själv. Mitt ISO-tal ligger nästan alltid på lägsta möjliga. Är det mörkt ute brukar jag höja lite, beror dock helt på kameran och hur känslig den är för ISO. När jag fotar portätt har jag alltid lågt bländartal (1,8) för att få bakgrunden suddig och motivet skarpt. Min slutartid ligger runt 1/160 - 1/2000, beror helt på väder. Men fotar du med en slutartid som ligger under 1/60 kommer du få oskarpa bilder, det är ren fakta. Fotar du ridbilder så måste du dra upp slutartiden. Tar jag själv ridbilder ligger min slutartid på 1/2000 och bländaren på 4. 
 
- Hjälp. Kanske behöver du någon som kan hålla hästen vid portättfotograferingar, alternativ träna hästen till att kunna stå stilla själv utan att behöva hålla i tyglar. Mycker smidigare ;).

Ja, detta var väl mina tips. Dress for success, bakgrunden, ljusättning, hjälp och kamerans inställningar. Prova dig fram och använd din kreativitet. Kanske behöver det inte alltid vara så stilrent eller vanligt. Gör något galet, det brukar oftast bli ett väldigt kul resultat! Hoppas ni fick ut något utav denna text, så fall, ge mer än gärna respons :). Sist men inte minst, några favoriter som jag är nöjda med. 

 
  

♡ Rebecca

Jätte fina bilder!
Nu är veckansblogg vinnarna dragna. Kika in och se om det blev du, anmäl dig gärna igen oavsett om du vann eller inte. Ha en härlig söndag! :) http://byrrebecka.blogg.se/2014/february/veckansbloggvinnare-ny-omgang.html#comments

2014-02-23 | 14:23:06 | Blog/URL: http://byrrebecka.blogg.se
♡ Emma

bra tips och underbara bilder!

Har nu börjat blogga igen fast på en annan blogg, kika gärna in och säg vad du tycker om designen:D

2014-02-23 | 14:45:35 | Blog/URL: http://emmafernhagen.blogg.se
♡ Matilda

Jättefina bilder! :) älskar den sista!

2014-02-23 | 14:46:03 | Blog/URL: http://tildasofias.blogg.se
♡ isabella

Underbara bilder! :)

2014-02-23 | 17:27:10 | Blog/URL: http://www.nattstad.se/isabellalovisa
♡ Saga Paulsson

Superbra tips! :D

2014-02-24 | 00:02:28 | Blog/URL: http://sagapaulsson.blogg.se/
♡ Madelene Englund

Vilka fina bilder:D

2014-02-25 | 18:37:57 | Blog/URL: http://madeleneenglund.blogg.se/



« name

« email {bara jag som ser}

« blog


         Follow on Bloglovin
                                              





Mitt namn är Ida och jag brinner för foto och hästar. Jag verkligen älskar frukostar, Apple, tv-serier, nutella och att vara kreativ. Sist men inte minst, så älskar jag mest av allt, min ponny Kalle.
Läs mer om mig här!

Kontakt: [email protected]

KALLE
Min ögonsten, han jag älskar mest på denna jord och aldrig kommer lämna. Vi har slängt bettet, tränset och sadeln åt sidan för längesen. I vårt förhållande finns ingen ledare, vi står på samma plats jämte varandra och tar våra beslut tillsammans. Han är inte bara min häst, utan min allra bästa vän.
Läs mer om Kalle här!