Denna hästvärld..

10 Februari, KL. 10:16
Horsemanship. 11 kommentarer
Satt nu alldeles nyss och tänkte på hur de är inom hästvärlden. I hästvärlden är det alltid så och så, det ska alltid vara så och så. T.ex
 
Man ska ha bett i munnen på hästen. Varför? För att alla andra har det och så är det. T.ex på ridskola, alltid bett och då har man växt upp med det att så ska det vara, för ett år sen så var det omöjligt att tänka att jag skulle sluta rida på bett helt, nu när jag inte rider på bett längre så är det omöjligt för mig att tänka på att jag ska rida på bett.
 
Man ska ha inspänning om hästen inte går i form. Varför? För att alla andra har det och så är det.
 
Man ska vara ledare över hästen och bestäma över den. Varför? För att alla andra säger att man ska vara det för annars kan hästen göra som den vill osvosv.
 
Säkerligen många som hettar upp nu om sista punkten. "Man måste ju säga till hästen!" "Hästen kan inte vara ledaren för då gör den precis som den vill!" "Vi måste vara ledaren annars kan hästen bli farlig!" osvosv.
I mitt och Kalles förhållande så vill jag inte vara ledaren, jag vill stå jämte honom i ledet, varken över eller under. Dock i vissa fall får jag så över och i vissa fall får jag stå under, samma sak med Kalle. Men jag vill att vi ska fatta beslut tillsammans. Ibland får jag dock fatta dem, och ibland får han fatta dem.
För egentligen, varför vara ledare över hästen? Många babblar ju om att hästen kan bli farlig då, t.ex kanske gå över en när man går med den, eller kanske bita en osvosv. Hästen gör ju detta om den vill göra det, eller visar kanske att den inte gillar det man håller på med, asså visar obehag osvosv. Men varför skulle hästen vilja gå över en? Varför skulle hästen vilja bita en? Varför? Det tycker jag alltid att man ska fråga sig när hästen gör som den gör.
 
 
När Kalle visar obehag så kan han nafsas och inte vilja stå still, och då direkt så frågar jag mig själv, vad gör jag för fel? För Kalle visar ju inte obehag bara för att visa obehag? Fattar ni hur jag tänker? Hahah komplicerat.
Då t.ex om det är för att jag borstar med en för hårt borste vid hans skav (han får skav vid skänkelläget, fast jag absolut inte använder sporrar och inte använder skänklarna, [använder rösten] isf i ridhuset där jag knappt rider, ändå får han skav..) så kan han nafsa och liksom "hallå! de gör ont, va inte där med den borsten tack!", då byter jag borste till en mjukare och direkt så ställer han sig till rätta och börjar tuggar, "tack så mycket för att du bytte". Haha precis som om jag kan prata med djuren då jaooo men nej det kan jag inte, men kan läsa av Kalle, eftersom han har gått från hästen som inte sa emot och bara stod där till hästen som visar precis vad han tycker och tänker och gör mycket som han vill, och det är den hästen jag vill ha, han ska våga visa vad han tycker och tänker och inte vara rädd för att visa det. Nu är han väldigt envis med saker och ting och visar på väldigt tydliga sätt när han inte gillar saker osv, och jag kan med visa när jag inte gillar saker osv, oftast vill jag att vi ska mötas halvvägs.
 
Och när jag skriver "alla andra" där upp så menar jag ofc inte alla andra, men ni förstår. Kommer in på massor av hästbloggar varje dag och sällan att jag ser att de rider bettlöst. Menar inte nu att ni som rider på bett är dåliga eller något!! Men man kan ju tänka efter och prova bettlöst, behöver jag alltid rida med bett? Vad passar bäst till min häst? osvosv.
 
 
Säg till om ni vill ha mer åsiktsinlägg! Kommentera gärna era egna åsikter, allas är välkomna! 

♡ Selina

Så fina bilder och härlig blogg du har!

2014-02-10 | 12:41:33 | Blog/URL: http://seliiinaa.devote.se/
♡ Denise

Så underbart skrivet, jag rider inte men jag tycker detta kan appliceras på så mycket. Speciellt i mitt blivande yrke som förskollärare. Det finns så många som tror att man måste styra och ställa över barnen för annars får de makten och det skulle "såklart sluta i något negativt".

Jag förstår precis vad du menar och jag håller med fullt ut, fler med tankar som du ska ha häst tycker jag och mindre av de andra ;) :)

Svar: Tusen tack! ♥ Ja precis!! Helt rätt :) Åh tack!! :')
Ida ❤

2014-02-10 | 13:09:21 | Blog/URL: http://grumpy.blogg.se
♡ Elin Bjurek

Älskar din design!!!

Svar: åh tack så jättemycket ♥
Ida ❤

2014-02-10 | 14:06:06 | Blog/URL: http://elinbjureks.se/
♡ Linn Johansson

Hej tjejen! Vilken jäkligt härlig blogg du har måste jag bara säga, helt underbart mysig blogg! Här kommer jag kika in flera gånger! Kram :)

Svar: åh tusen tack! :'D det värmer verkligen ♥♥ kram
Ida ❤

2014-02-10 | 14:14:30 | Blog/URL: http://linnhoney.blogg.se
♡ Maja

Jag hade gärna sett att t.ex fler ridskolor testade bettlösa alternativ som hackamore på några hästar i alla fall. Där jag rider rids några med hackamore(ibland) om de är ömma i munnen eller så, men jag tror att flera hästar skulle trivas prima ballerina med bettlöst hela tiden..! :)
Det här med att man "ska" vara "över hästen i rang" tycker jag är så konstigt. Visst, ibland måste man kanske säga till osv(som du skrev), men att gå in med inställningen att "jag ska bestämma och hästen ska lyssna på mig" tycker inte jag är helt okej.. :/

Svar: Ja precis!! Nej tycker inte heller det! Hästen är ju, precis som oss, ett levande ting som har viljor och känslor som oss, väldigt många som glömmer det och tar kommando över den så den inte får göra någonting, jag menar hur kul skulle det vara för oss om någon bestämde över oss? inte så kul haha :'D
Ida ❤

2014-02-10 | 15:43:17 | Blog/URL: http://twinphoto.blogg.se
♡ Sharon

Jag tycker man ska rida på ett sätt (utrustning och vad man gör) som är behagligt för både hästen och ryttaren. Alla babblar på om att bettlöst (hack i detta fallet) är så mycket bättre än bett men det är faktiskt helt fel. Hacket är till för att man ska rida med långa tyglar och många av ryttarna som rider på hack har för starka/pigga hästar så det max funkar att ha långa tyglar i skritten. Det blir fel användning då vilket ofta gör att hästen hänger sig i handen och bara blir värre. Dock är det ju ett bra bett för skogsritter och sånt ;) Tycker precis som du att man ska vaa "hand i hand" med ledarskapet, men även visa respekt för varandra =)

Kram

Svar: Tycker jag med absolut! Ja det är sant, ser med väldigt många som rider med sträckta tyglar med hacket, väldigt synd, när man stannar med hack ska man inte ta tag i det och dra bakåt, (jävligt obehagligt för hästen asså) utan man ska ta och ge, eftergiften är optimal med hack, använder alltid hack nu på vintern med Kalle när vi är ute och racear med alla kompisar osv, han är väldigt pigg när de är snö osv ;);););) och då använder jag alltid ta och ge, ta och ge, försiktigt och så småningom så går de prima ballerina, detta beror oxå på om han är efter eller före hästarna hahah, han har lite damp, vill inte att hans kompisar ska lämna honom :((( och ja exakt, de hänger sig. ja :D man ska kunna fatta beslut tillsammans och om någon framhäver ett beslut så ska man inte bara "nej" utan man ska kunna "prata" om det, och alltid visa respekt mot varandra :) kram
Ida ❤

2014-02-10 | 15:59:26 | Blog/URL: http://leggohouse.blogg.se
♡ Tuva

Vilka otroligt underbara bilder. Du och Calle är ju föör fina *.*

Bra inlägg också :)

2014-02-10 | 20:56:08 | Blog/URL: http://fattagaloppen.blogspot.se
♡ Anonym

vilka vackra bilder!!

Svar: tusen tack ♥
Ida ❤

2014-02-11 | 11:31:57 | Blog/URL: http://psychedelique.blogg.se
♡ Josäfin Andersson

Bra inlägg, håller precis med! Säger bara till Amigo om det behövs, mest för att det blir farligt annars. Exmpelvis om han vill bocka på en isgata så säger jag till på skarpen för att vi inte ska ramla och dö haha

Svar: Tack!! :'D Ja precis!! Ja hahah man vill ju inte dö precis :'D Säger med bara till om det blir farligt, för ibland så tänker de inte längre än vad deras känselhår är asså haha! De förstår inte ibland att de oxå faktiskt kan skada sig haha :'D
Ida ❤

2014-02-11 | 17:21:57 | Blog/URL: http://jossanamigo.blogg.se/
♡ Klara

Så kloka ord och underbara bilder!

Svar: tusen tack! :'D
Ida ❤

2014-02-13 | 17:41:15 | Blog/URL: http://klaraf.blogg.se
♡ Alice

Så jobbigt att det alltid ska vara på ett visst sätt, vissa hästmänniskor måste verkligen lära sig att det finns mer än just deras sätt. Läser gärna fler åsiktsinlägg på din blogg :D

2014-02-15 | 14:32:56 | Blog/URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se



« name

« email {bara jag som ser}

« blog


         Follow on Bloglovin
                                              





Mitt namn är Ida och jag brinner för foto och hästar. Jag verkligen älskar frukostar, Apple, tv-serier, nutella och att vara kreativ. Sist men inte minst, så älskar jag mest av allt, min ponny Kalle.
Läs mer om mig här!

Kontakt: [email protected]

KALLE
Min ögonsten, han jag älskar mest på denna jord och aldrig kommer lämna. Vi har slängt bettet, tränset och sadeln åt sidan för längesen. I vårt förhållande finns ingen ledare, vi står på samma plats jämte varandra och tar våra beslut tillsammans. Han är inte bara min häst, utan min allra bästa vän.
Läs mer om Kalle här!