Att må bra.

24 Februari, KL. 19:01
tips 4 kommentarer
Hej! Wilma ← här igen! Idag kommer ett till tips-inlägg, men inte denna gången om fotografering, utan tips om hur man kan gå tillväga för att må bra! Tycker verkligen att ni ska läsa :). 
 
Tänkte skriva lite längre idag, om något som jag sällan skriver om. Känslor och hur vi som människor mår. Vilket både kan vara psykiskt som fysiskt. Hur man mår i själen, huvudet, hjärtat eller kroppen. Tips på hur man kan "försöka" att hitta tillbaka till sitt stadiga "jag" från svackor och depressioner till exempel. Att kunna finna vägen tillbaka för att må b-r-a, för den finns en väg, oavsätt hur lång, jobbig och smärtsam den än är. Så här kommer lite tips från wilmas psykologi AB. 
 
- Gör saker som gör dig glad! Tycker det säger sig själv. Om du gör saker som du blir glad utav garanterar jag att du känner dig gladare och på så sätt får mer positiv energi. 
 
What to do? Umgås med människor som ligger dig varmt om hjärtat. Träna, lagat mat, shoppa, fika, chilla, fotografera? Att umgås med mina vänner får mig oftast alltid på bättre humör, det piggar alltid upp. 

- Håll dig sysselsatt, onödigt sittande (vilket såklart är okej), men att bara "vara" leder oftast till övertränkade och mycket filosoferande (i alla fall hos mig.) Och mår man då dåligt kan det bli mycket negativ övebelastning utav tänkande vilket kan resultera overbelastning i hjärnkontoret. 
 
What to do? Planera upp dina dagar. Gör en "to do list"/checklista för att lättare få dina uppgifter gjorda. Rutin,  en grej som jag ser väldigt positivt och som jag själv lever efter (som många andra.) Att man gör samma saker (eller liknande) varje dag om och om igen. Går i skolan, åker till stallet, tränar, äter, jobbar, sover och sitter vid datorn (lol). Med andra ord ett vardagligt kretslopp. Och har man ett bra sysselsatt kretslopp försvinner mycket av det onödiga "sittandet" som skapar övertänk. 
 
- Träna! Träning har flertal fördelar: Motverkar stress, ger ökad energi, ökar kroppens energiförbrukning, motverkar depression, är smärtlindrande, är bra för hjärta, hjärna och blod. 

What to do? Börja gå promenader? Gymma? Börja idrotta? Yoga? Hoppa av bussen en hållplats tidigare? Ta cykeln istället för bil. Att röra på sig helt enkelt. Det är SÅ värt det. Dessutom kanske det ökar självförtroendet på vägen och hur bra är inte det? Och gillar du inte att träna? Hitta något som du tycker är kul! 
 
- Ät bra, må bra! Simpelt. Se till att du får i dig tillräckligt med vitaminer, proteiner, mineraler, kolhydrater och fetter. Se över din kost. Hur bra äter jag? Vad äter jag? Hur mycket äter jag? Är det något jag bör förändra? Jag tror kosten har stor påverkan hur man mår, speciellt vad man äter och hur ofta vi stoppar i oss mat. 

What to do? Kolla över din matvana, använd mediers bästa vän, google (♥) och googla vad en hälosam kost innehåller och jämför sedan det med din egna kost. Ser du någon skillnad, finns det något du vill förändra? Kanske behöver du göra ett kostschema? 
 
- Mår du dåligt? Sök hjälp, och vågar du inte söka hjälp, prata med en närastående vän trots att det kan vara otroligt jobbigt. Att ha någon att prata av sig till är jättebra. Pratar du till rätt person är det ofta avslappnande och skönt. Att bära runt på känslor i överflöd är sjukt jobbigt, så låt dem komma. 

What to do? Mår du dåligt? Våga prata med någon. 

- Unna dig själv, det är OKEJ! En chokladkaka eller ett klädesplagg, what so ever. Kanske kan du sätta upp mål om vad du ska göra och sedan belöna dig själv när du är klar. Awesome deal!?
 
- Se framåt! Peppa dig själv. Kanske kan du planera in en resa? Filmkväll med vänner, utgång på krogen, fotografering, spakväll? Ös med positiv energi på alla möjliga sätt, prata gamla minnen. Våga tro att det blir bättre, för det blir det. Det kommer blir BRA. Och blir det inte bra, sök hjälp. Våga ta steget! Tro på dig själv för oftast är du starkare än du tror.
 
Sist men inte minst. TA INGEN SKIT! Låt inte folk trycka ner dig.Ge dom en high five i ansiktet med en stol och gå där ifrån. Kanske inte riktigt, men ta inte åt dig av allt vad folk säger för mänskligheten är pain in the ass. Döm inte folk för mycket, tro inte på rykten och våga vara dig själv. Jätteviktigt!
 
Anledningen till att jag skriver om det här är för att det jag tycker det är ett viktigt ämne att prata om. Många som mår dåligt förtränger det just för att man inte vill att andra människor ska se dem som svagheter. Men för att kunna vara stark måste man också lära sig att jobba på sina svagheter. Det är alldeles för många liv som pinnar runt på jorden och mår dåligt vilket är otroligt sorgligt och tråkigt. När man själv känner att man mår dåligt finns det andra människor som kanske mår ännu sämre. Alla förtjänar hjälp och alla förtjänar en andra chans! 
 
Sen tänk på att detta är mina egna tankar och idéer. Finns inget rätt eller fel. Bara egna erfarenheter. Er skolgång har väl lärt er att vara källkritiska? Det är ju trots allt fortfarande en blogg ;). Guldstjärna till er som orkade läsa! 
 
 
 

♡ Nathalie Tegelstam

Vilken bra bild!!

Nu har du chansen att vinna en bikini från To Die For, besök min blogg för mer information :) kram!

2014-02-24 | 20:15:06 | Blog/URL: http://nathalie.vionno.se
♡ lina

fin bild:)

2014-02-25 | 08:59:50 | Blog/URL: http://linah.devote.se
♡ MATILDA

så himla bra! och sant att det är ett viktigt ämne!

2014-02-25 | 09:41:52 | Blog/URL: http://matildays.forme.se
♡ Maja

Riktigt bra text! Jag började träna(utöver ridningen) på Friskis och Svettis på gympapass och du anar inte hur glad jag är över att jag gjorde det! Jag har varit mycket piggare sen dess och jag mår allmänt bättre, även om jag också har mina svackor. Träning är verkligen ett supertips! :)

Svar: Älskar med denna text!! Ja det är verkligen sant!! :D / Ida, asså inte Wilma som svarar nu ;)
Ida ❤

2014-02-25 | 14:28:39 | Blog/URL: http://twinphoto.blogg.se



« name

« email {bara jag som ser}

« blog


         Follow on Bloglovin
                                              





Mitt namn är Ida och jag brinner för foto och hästar. Jag verkligen älskar frukostar, Apple, tv-serier, nutella och att vara kreativ. Sist men inte minst, så älskar jag mest av allt, min ponny Kalle.
Läs mer om mig här!

Kontakt: [email protected]

KALLE
Min ögonsten, han jag älskar mest på denna jord och aldrig kommer lämna. Vi har slängt bettet, tränset och sadeln åt sidan för längesen. I vårt förhållande finns ingen ledare, vi står på samma plats jämte varandra och tar våra beslut tillsammans. Han är inte bara min häst, utan min allra bästa vän.
Läs mer om Kalle här!