Hur är Kalle att rida?

14 November, KL. 20:42
Djur 15 kommentarer
Det kanske är några som undrar det? Eller inte haha ;) Nej men tänkte iaf berätta lite, säkert väldigt många som tror att han går var man än vill att han ska gå och ja allt sånt, ser nog ut så på bilderna. Men den har ponnyn är verkligen envis haha..
 
I ridhuset och paddocken så är han väldigt hmm, seg haha. Okej, nej de beror på, vilken årstid det är, klippt eller inte klippt, snö eller inte snö, trött på ridningen eller inte, allmänt glad och ja allt haha. Ibland i ridhuset är han pigg och lyssnar, ibland är han seg och väljer att inte lyssna på varken röst eller skänkel, tränar mycket på detta, rider ju så lite som möjligt i ridhuset och paddocken, eller jobbar så lite som möjligt där, eftersom båda vi tycker det är tråkigt haha.
När vi hoppar är han alltid pigg, taggar upp mot hindret utan att dra iväg. Han älskar ju att hoppa som sagt! Då blir oftast allt mycket lättare haha, han lyssnar på skänklarna och allt.
När vi är ute och rider är han alltid jättepigg och glad! När vi rider på ängar så kan han vara lite kadnaksnd när vi ska svänga från hemvägen, typ rider på en volt så drar han rätt så mycket mot hemvägen, beroende på vilken äng vi är på, och var på ängen vi är, även om vi har kompisar med oss eller inte. När vi rider med repgrimma ute på ängar så drar han oxå ner huvudet heeeeela tiden för att äta :):):):):) Omöjligt att få upp typ men ja haha, vinter och snö snart, då kan han inte äta något mohahah. När vi rider i halsring ute så är han väldigt duktig, har tyvärr inte gjort det på ängar än, men ute i skogen har jag gjort det, trodde han skulle stanna mer och äta men de gör han inte, han tar en tugga i farten lix haha, men de gör inget, bara han fortsätter gå. Samma sak på marken när vi går löst ute i skogen. Men vi tränar på detta och det går bättre och bättre. Även är han jättepigg när vi hoppar ute, mycket dutti hihi.
När vi rider i halsring/repgrimma allt och dampar [dampar ju typ alltid hehe] och sånt så är han med väldigt duktig. Ibland kan han vara på humöret "inte-lyssna-på-halsringen-ibland-utan-gå-mot-utgången" men då är de bara att keep going strong och rida i volter tills han inte svänger mot de mer haha. 
Så han är väldigt snäll att rida, och världens skönaste rygg att rida barbacka på, även skönaste gångarterna, galoppen kajsndkasjdnk. Även fast han är världens snällaste så har jag då ramlat av 14-15 ggr (en gång idag faktiskt!! 3 ggr på 15 dagar nu!! hahah damp, mitt fel asså, alla är mitt fel haha, vi tar såna risker, även har vi mycket otur med den fronten hahahah) på honom, (har nog ramlat av mellan 30-35 ggr annars) under detta 1 1/2 året jag har haft honom. Egentligen inte så jättemycket, men väldigt roliga avramlingar!! En som inte var speciellt rolig.. när han blev jagad av en hund, stackars dub.
Rider även nu utan bett, hela tiden. Ska verkligen anta denna utmaningen att han ska kunna gå i både låg (de kan han redan typ) och i lite mer samlad form, ska inte ge upp i första taget precis! Kalle är även den lite mera "knäcka av" hästen, så han går med huvudet långt ner/in mot bringan isf, inte med huvudet uppe. Men han är väldigt tydlig när han knäcker av, så jag känner det direkt, och ser de direkt och han gör inte alls de längre. Men samlad form kommer vara en utmaning, att han ska uppmuntras till de och bjuda på det själv, men vi ska lyckas, det vet jag.
Känner att jag har skrivit mycket text här nu haha! Lite random om Kalle och mig och allt!! Många fina bilder iaf hihi
xoxo
 

♡ S |FOTOBLOGG|

Sv: Du med! :D

2013-11-14 | 20:56:50 | Blog/URL: http://susannasiekkinen.blogg.se
♡ Josefine ♔

De två sista bilderna var helt fantastiskt fina!!

Svar: ååh tack ❤
Ida ❤

2013-11-14 | 22:00:55 | Blog/URL: http://jlandgrens.se/
♡ Malin

Wow, vad duktig du är! :)

Svar: tusen tack!! :'))
Ida ❤

2013-11-14 | 23:10:25 | Blog/URL: http://annamaliinlarsson.blogg.se
♡ evie

På de sista bilderna ser han mer ut som en arab i huvudet :) kul att se många bilder och läsa om er väg framåt! :) ingen av hästarna jag rider i dag skulle kunna ridas som du rider din.. men ska prova ena på hack imorgon (hon är så himla känslig i munnen) och har ridit bla 4 årig tinker i bara grimma :)

Svar: Hehe, han är rätt så grov i huvudet egentligen, eller inte så långt men väldigt brett och tjockt haha :') Ja härligt att du ska testa bettlöst!! :D kram
Ida ❤

2013-11-14 | 23:20:10 | Blog/URL: http://www.evieastrom.blogg.se
♡ Sofie

Vad söt han är!

Sv: Tack :)

Svar: hihi visst är han!! :'D
Ida ❤

2013-11-15 | 17:09:48 | Blog/URL: http://ruthsofie.blogg.se/
♡ Sofia

Åhh så fin han är! Ni passar ju bäst tillsammans!

Svar: Visst är han!! :'D Åh tusen tack ❤❤
Ida ❤

2013-11-15 | 21:44:59 | Blog/URL: http://Photobysissi.blogg.se
♡ annie

Hejsan! Jag och min vän Eleni har precis skaffat oss en blogg, skulle vara kul om du ville gå in och kolla!
Ha de bra!
--> http://www.nattstad.se/enlia

2013-11-15 | 22:49:26 | Blog/URL: http://nattstad.se/enlia
♡ wilma

åh vad fina bilder!

Svar: tack så jättemycket ❤
Ida ❤

2013-11-16 | 16:32:20 | Blog/URL: http://bloppisbywilma.blogg.se
♡ Lina Johansson

- Åh tack så mycket!

Fina bilder :)

Svar: tack så mycket! :)
Ida ❤

2013-11-16 | 22:02:11 | Blog/URL: http://linajohansson.webblogg.se/
♡ I S A B E L L A

Fin bild :D

Svar: tack ❤
Ida ❤

2013-11-17 | 15:50:00 | Blog/URL: http://isabellak.blogg.se
♡ Emilia

Men gud vilka underbara bilder! Kolla gärna in min blogg, kram

Svar: tusen tack ❤
Ida ❤

2013-11-17 | 18:12:03 | Blog/URL: http://millia.blogg.se
♡ Josefine Anerland

Ni är ju himla fina iallafall, den saken är ju säker!

Svar: åh tack!! ❤❤
Ida ❤

2013-11-18 | 10:44:14 | Blog/URL: http://josefineanerland.blogg.se/
♡ johanna

vad duktig du är och vilken fin relation ni verkar ha :)

Svar: åh tusen tack!! ❤❤
Ida ❤

2013-11-22 | 11:37:01 | Blog/URL: http://mixband.blogg.se
♡ Jennah

Oj, vad duktig han är, när ni kan rida så utan träns. Kul att höra att det inte går helt som på räls heller, utan du får det att låta som något man faktiskt kan lära sin egen häst också och det är ju roligt :)

Svar: tusen tack!! ❤ Ja precis, många tror det säkert om honom (de jag känner och sånt) att han gör allt jag säger han ska göra och lyder minsta vink, men nej, det gör han inte och det vill jag inte att han ska göra, för tänk vad tråkigt och ha en häst som inte har någon egen vilja? Kalle har väldigt mycket vilja och vi måste alltid resonera om vilket val vi ska göra i vissa sammanhang haha :) Och han är en häst som behöver väldigt mycket tillit, i början när vi hoppade så slängde han av mig på hinder 3 ggr i rad på hoppträningar, även vägringar och sånt, han litade inte på mig och jag litade inte på honom, nu finns inte vägringar för oss, kommer seriöst inte ihåg senaste gången han vägrade haha! Även så har det lett till att vi litar på varandra i alla sammanhang, därför kan vi springa löst ute i skogen och rida löst ute i skogen, jag litar på honom till 110% nu, min lilla kåv hihi :'D
Ida ❤

2013-11-22 | 14:23:44 | Blog/URL: http://kulturjennah.blogg.se
♡ Emelie

Hej hej vilken fin häst! just nu har jag en frågestund på min blogg så kika gärna in och lämna en kommentar.

Svar: åh tusen tack!! ♥ kikar in c:
Ida ❤

2013-11-26 | 21:47:03 | Blog/URL: http://vialli.blogg.se



« name

« email {bara jag som ser}

« blog


         Follow on Bloglovin
                                              





Mitt namn är Ida och jag brinner för foto och hästar. Jag verkligen älskar frukostar, Apple, tv-serier, nutella och att vara kreativ. Sist men inte minst, så älskar jag mest av allt, min ponny Kalle.
Läs mer om mig här!

Kontakt: [email protected]

KALLE
Min ögonsten, han jag älskar mest på denna jord och aldrig kommer lämna. Vi har slängt bettet, tränset och sadeln åt sidan för längesen. I vårt förhållande finns ingen ledare, vi står på samma plats jämte varandra och tar våra beslut tillsammans. Han är inte bara min häst, utan min allra bästa vän.
Läs mer om Kalle här!